Stress



Hvordan virker dit indre kompas?

De fleste af os oplever jævnligt en form for stress og stresslignende tilstande i mindre grad. Når det er en forbigående tilstand, er den ikke farlig for os, - nogle mener vi ligefrem har brug for det.


Anderledes ser det ud, hvis tilstanden bliver statisk.

Stress opstår typisk, når krav/forventninger og ressourcer er i ubalance. Krav og forventninger kan komme fra vores arbejdsplads, samfundet generelt, fra vores familie og venner eller fra os selv. Ofte stiller vi helt urimelige krav til os selv.


Vi bliver dagligt bombarderet med mange input, som vi kan opleve som positive, men som på sigt vil belaste os både mentalt og fysisk.   


Det de færreste, der på samme tid kan håndtere et krævende job, et aktivt familieliv og samtidig at have tid til det sociale liv samt blik for egen personlig udvikling uden på et tidspunkt at brænde ud.


Når vi belastes over en længere periode, bringes denne ubalance mellem krav/forventninger og ressourcer ind i vores krop, så det bliver sundhedsskadeligt. Derfor er det vigtigt, at vi stopper op og søger hjælp til at komme ud af stressen.


Man kan sige, at dit indre kompas er kommet ud af drift. Heldigvis kan det igen blive funktionsdygtigt – men det kræver, at du stopper op og søger hjælp.


Samtaleterapi kan hjælpe dig tilbage til at balancere og navigere igen. Terapien kan give dig erkendelse af uhensigtsmæssige mønstre samt give dig afklaring i forhold til dine handlemuligheder.


Terapien er ikke noget kvikfix, men vil hjælpe dig med værktøjer til at håndtere din situation.


Psykoterapeut og stressvejleder Karin Fahrman MPF. Stress, krise, sorg og mange andre ting der giver uro i kroppen. Kontaktoplysninger  tlf. 52 11 66 09

Karin Fahrman

Psykoterapeut MPF

tlf. 52 11 66 09

karin@karinfahrman.dk



Vi har brug for at blive

anerkendt for

den vi ER,

og ikke det vi GØR!


Mentale/psykiske stresssymptomer: 


  • Træthed
  • Ulyst
  • Lavt selvværd
  • Koncentrationsbesvær
  • Dårlig hukommelse
  • Rastløshed
  • Kort lunte
  • Let til tårer
  • Nervøsitet

Fysiske stresssymptomer:


  • Hovedpine
  • Søvnløshed/forstyrrelse
  • Svimmelhed
  • Ondt i maven
  • Forhøjet blodtryk
  • Hjertebanken
  • Svedeture
  • Tørhed i mund og svælg
  • Ømhed i muskler
  • Uro i kroppen

Adfærdsmæssige stresssymptomer:


  • Ændrede spise- og alkoholvaner
  • Der opstår flere konflikter
  • Du bliver kort for hovedet
  • Du isolerer dig fra andre.
  • Mister troen på dig selv
  • Du får et negativt selvbillede.
  • Mister evnen til at navigere i egne følelser
  • Du mister tilliden til at tro på, at det du ser og mærker er rigtigt.